Monday, August 4, 2008

Baron von Münchhausen


Dit is hem dan. De Baron von Münchhausen.

Bodenwerder an der Weser; een grasveldgroot Duits stadje waar de hoofdattractie bizar genoeg bestaat uit een man die op een half paard rijdt. Voor sommige lezers is de beste kerel misschien beter bekend als degene die op een kanonskogel door de lucht vloog, maar laat ik het geheel niet ongeloofwaardiger maken en vooral niet vermelden dat hij hongerige wolven binnenstebuiten keerde en zichzelf aan zijn vlechten uit een moeras heeft getrokken.

Na vele potjes bekvechten en slaanderij met verkreukelde landkaarten hadden mijn campeerminnend vriendje en mijn campeerhatende zelf ons eindpunt voor de vakantie bereikt. Onder het toeziend oog van pruimtabakkende Duitse oudgedienden en een verdwaalde Tukker waarvan je weet dat hij elk jaar weer Hollanders probeert te ronselen voor zijn huiveringwekkende Kamp Holland stond ons tentje gauw en hadden we tien dagen lang een mieters uitzicht op bergen begeleid door het vriendelijk geklater van de Weser. Het minder vriendelijke nadeel van een standplaats aan stromend rivierwater ondervonden we bij de eerste hittegolf toen de verenigde bierbuiken massaal besloten dat de zon niet alleen op de zebra-gestreepte torso moest schijnen maar ook tussen de roodverbrande buikplooien. Om de ongemakkelijkheid compleet te maken hield de stille dood gestorven Speedo hun zaakjes in hun vlucht naar het bergstroompje ternauwernood bij elkaar en verdween het stukje aan de voorkant bij elke stap onder het pannetje om aan de achterkant volledig te worden opgeslurpt door lillende stukken oud mannenvlees.
Ook kwam ik erachter dat ik mijn talent voor het aantrekken van ranzige insecten nog niet ben verloren; ik had weer een fantastische magnetische uitwerking op de meest verontrustende exemplaren met de uitgehongerde horzel als neusje van de zalm die mij op de eerste dag al versierde met een bult waar gedurende de hele vakantie geeneens pigmentsverkleuring is opgetreden.

En toch ben ik ondanks de passerende bierflossen en razende onweersbuien helemaal bijgetankt.
Maar dat zal wel komen omdat je in en een tent geen bovenburen hebt.

No comments: