Sunday, October 12, 2008

Mastermind


Ik word al overmand door stress als ik argeloos langs een winkelschap loop en een zak M&M's zie liggen. Bij de aanblik van een puit toverballen breekt het angstzweet me uit en mijn akeligste nachtmerrie werd werkelijkheid toen de polka dot zijn zoveelste revival beleefde.
De constante siddering die over mn rug loopt in de aanwezigheid van honderden gekleurde ballen in de ballenbak van de McDonalds benadrukken het keer op keer: ik ben zó bedroevend slecht in Mastermind.

Eigenlijk vind ik het alleen leuk om vier kleurtjes uit te zoeken en de macht te hebben over het beweegbare klepje. Zodra ik aan de kant van de gaatjes zit verlies ik namelijk elke mogelijke manier van logisch nadenken en de kans om de vier juiste kleuren binnen het maximale aantal beurten te achterhalen. De monotone piep en het zenuwtrekje onder mn linkeroog zijn de enige functies die mn hersenen nog aansturen en bij elk pionnetje dat ik plaats kijk ik eerst stiekem naar degene achter het klepje om te zien of ik uit diens reactie misschien kan opmaken of ik iets doms doe. Verder kijk ik een beetje uilig voor me uit, vraag ik me af watvoor smaak de pionnetjes zouden hebben als ze eetbaar zouden zijn en probeer ik telekinestisch dat vermaledijde klepje om te tikken.
Dubbele kleuren is al helemaal een feest. De eerste acht rijen wijd ik altijd compleet aan het neerzetten van vier dezelfde kleuren in de hoop dat mijn tegenspeler zo listig is geweest om maar één kleur te gebruiken. Dit zou uiteraard enkel voor kunnen komen als ik tegen mezelf zou spelen.
Het wordt er ook niet beter op wanneer de wijsneuzige James Bond-achtige man op de voorkant van de doos zich lyrisch over zijn bekwaamheid dat hij een gekleurd staafje in een gat kan steken keer op keer met mijn potje bemoeid door vanaf de doos met zn priemende vinger naar me te wijzen en ik wil zn ogen doorprikken en er twee van die stomme pionnen indrukken.

Nee, neem dan Pim-Pam-Pet...daar geldt het recht van degene die het hardst schreeuwt en hoef ik het tenminste niet aan te laten komen op samenhangend nadenken.
Kan ik ook eens winnen :P

2 comments:

VANMARIEKE said...

Hahaha, herkenbaar! Ik heb ook zo'n hekel aan Mastermind!

Anonymous said...

Mastermind!! .. ja dat hadden we nog moeten doen, zaterdag. :P

en ik stel een middernachtelijke pim-pam-pet sessie voor als wraak voor die stomme buren.